Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Лекція 3. Стратегія розгортання хмари

Міфи про SaaS

У цій частині лекції ми розглянемо кілька часто звучать, найбільш поширених в IT - колах міфах про SaaS і їх варіаціях.

Міф №1. Зберігати інформацію на сервері сторонньої компанії небезпечно (або "Організація не може відмовитися від послуг SaaS - постачальника, не втративши дані").

За статистикою, як правило витік даних відбувається по внутріорганізаційних каналах. Тобто ризик втрати даних через крадіжку співробітниками значно вище, ніж збої в роботі постачальника SaaS - послуг. Ризики існують завжди, необхідно грамотно їх порівнювати.

Міф №2. Неможливо прийняти оперативні заходи, в разі некоректної роботи орендованого програмного забезпечення.

SaaS-додаток, зараз, функціонально не відрізняється від аналогічного desktop - додатки. Функції оперативного управління і контролю додатки, як правило, здійснюються самим клієнтом, в той час як, супровід, оновлення і т.п. - Функції постачальника послуг.

Міф №3. Організація, яка оплатила тривалу оренду, переплачує (або "Економія при використанні SaaS неочевидна").

Найчастіше, при розрахунку витрат не беруть до виду, що у вартість SaaS включені: ПО, обладнання, плата за електроенергію, канали зв'язку, доступ, архівування, оплата праці персоналу.

Міф №4. SaaS підходить тільки для малого і середнього бізнесу.

Практика світових постачальників "хмарних" послуг показує, що частка великих компаній серед клієнтів SaaS збільшується.

Що і коли потрібно переводити в хмару

Попередня лекція вже містила положення, що не кожне рішення або сервіс слід негайно переводити на "хмарну" основу. На допомогу проектувальникам рішень, наведемо деякі міркування щодо того, в якому випадку "хмари" будуть найбільш вигідними.

Еволюція розвитку сфери IT - послуг, зокрема, концепція "хмарних" обчислень дозволяють припустити, що рано чи пізно, але все компанії будуть або формувати свої "хмари", або орендувати хмарні платформи. При цьому, очевидно, що побудовою власних "хмар" займуться великі компанії, особливо ті з них, хто вже вклав у формування власних центрів обробки даних.Згідно зі статистикою найбільш затребувані такі SaaS - додатки (див п. 4 списку додаткових джерел):

• Пошта і комунікації;

• Антивірусні системи;

• Служби технічної підтримки;

• Проектний менеджмент;

Дистанційне навчання.

Коли ж слід задуматися про використання "хмари"? Найбільш очевидний відповідь - в той момент, коли нестача IT - ресурсів стане очевидною і гострої. Але, строго кажучи, якщо така ситуація виникає, то це говорить про те, що задуматися над реорганізацією IT - інфраструктури слід було набагато раніше. Відзначимо, деякі непрямі ознаки, за наявністю яких можна судити про назрівання необхідності в "хмарному" забезпеченні:

1. Необхідність швидко розгортати нові версії середовищ розробки і тестування.

2. Необхідність відсутності обмежень на число примірників різних варіантів призначених для користувача середовищ.

3. Необхідність оперативного обліку кількості та вартості спожитих IT - ресурсів.

Сценарії використання хмари

Існує два способи використання "хмарних" технологій:

1. Розміщення додатки в "хмарі". В даному випадку, саме цю програму, а дані повністю знаходяться в рамках "хмари". Тобто клієнту надається повністю готовий до використання сервіс. При цьому сам код і дані додатка розгортаються або як PaaS, або як IaaS. У першому випадку, код і дані містяться в пакет, що публікується в хмарі, у другому - контроль і управління додатком здійснюється на рівні віртуальної машини.

2. Використання сервісів "хмари". Дані сервіси доступні за допомогою стандартних протоколів передачі даних в мережі Інтернет і, завдяки цьому, що не залежать від платформи або пристроїв. При цьому, можна як використовувати вбудовані сервіси хмарних платформ, так і розміщувати в хмарі власноруч створені. При цьому, можуть бути використані наступні варіанти використання сервісів, при яких частина коду залишається в рамках локальної інфраструктури:

• перенесення даних в "хмара", їх частина, або всі дані залишаються в локальній інфраструктурі;

• перенесення коду програми в "хмара", всі дані, або їх частка продовжує залишатися в локальній інфраструктурі;

• інтеграція - код і дані, розміщені в "хмарі" взаємодіють з додатками локальної інфраструктури.

Стратегія розгортання хмари

По - перше, перед початком процесу формування "хмари" необхідно переконатися в тому, що це саме те, необхідне вам рішення. Необхідно чітко усвідомлювати стоять перед вами завдання і перспективи.

Якщо ж ви вирішили формувати "хмару", з огляду на все вищесказане, можна умовно представити стратегію переходу на "хмарну" основу, як послідовність етапів:

1. Пробний етап. Перехід на хмару, це перш за все зміна стратегії, переосмислення ролі інформаційних технологій в організації, в цілому. Таким чином, перш ніж змінювати IT - підхід в організації, необхідно змінити "стиль" мислення відповідним чином. Має сенс, надати своїм співробітникам можливість роботи з публічними "хмарами", слід перевести ряд завдань на "хмарну" основу. Для кінцевих користувачів "хмар" важливо володіння чітким розумінням, що таке "хмара", які завдання за допомогою нього можна вирішувати. Даний етап допоможе оцінити ступінь готовності організації в цілому до реорганізації IT - інфраструктури, а також прищепити основні навички роботи з "хмарами".

2. Формування вимог. Після того, як в організації сформуються певні правила і норми, по початку швидше неформальні, використання хмарних платформ, необхідно задуматися про формування загальноорганізаційної вимог до наданих зовнішнім постачальником послуг. Наприклад, необхідно визначитися з тим, які саме сервіси і платформи потрібні для роботи, скільки необхідно систем зберігання даних. На даному етапі слід визначитися з постачальниками "хмарних" послуг, сформувати вимоги до архітектури і функціоналу використовуваних рішень. Результатом даного етапу повинен бути набір формалізованих вимог до "хмар" організації.

3. Побудова приватного хмари. Даний етап актуальний для великих компаній. Початком цього етапу можна вважати момент, коли велика частина співробітників активно користується "хмарними" сервісами в своїй роботі. При наявності економічної доцільності, можна почати формування свого корпоративного обчислювального хмари, на базі наявного центру обробки даних. В кінцевому рахунку, еволюційним розвитком подібного центру і є корпоративне "хмара". При цьому, формування свого центру хмарних обчислення не обов'язково означає відмову від послуг зовнішніх постачальників подібних рішень. Цілком може використовуватися гібридна схема роботи, коли для вирішення поставлених завдань використовується як приватна, так і зовнішнє "хмара".

Список додаткових матеріалів для самостійного вивчення

Міфи про SaaS

http://www.e-xecutive.ru/knowledge/announcement/1341745/

Міфи про хмарні обчислення

http://www.ibm.com/ru/cloud/pdf/Dispelling_the_vapor.pdf

Критерії оцінки на відповідність вимогам "хмари"

http://www.bureausolomatina.ru/node/99

Хмарні обчислення

http://www.devbusiness.ru/mkozloff/2010/10/26/будущее-облаков-россии

http://www.osp.ru/nets/2010/07/13004617/

http://www.itsec.ru/articles2/Oborandteh/oblako-ili-korobka

http://materials.it-event.ru/470/SaaS.pdf

http://www.mobiset.ru/articles/text/?id=5186

(Для ознайомлення з повним текстом статті необхідно залогінитись)