Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ ІНТЕРНЕТ-МАРКЕТИНГУ ДЛЯ АНАЛІЗУ ТА ПРОСУВАННЯ WEB-РЕСУРСІВ СИСТЕМ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ

МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ

до лабораторної роботи № 5

з дисципліни

«Технології електронної комерції та Інтернет-маркетингу»

для студентів з галузі знань 12 спеціальностей 122 «Комп’ютерні науки та інформаційні технології» та 124 «Системний аналіз»

Затверджено

на засіданні кафедри інформаційних систем та мереж

Протокол №__ від _____.2017 р.

Львів-2017


Застосування методів Інтернет-маркетингу для аналізу та просування WEB-ресурсів систем електронної комерції : Методичні вказівки до лабораторної роботи № 5 / Укл.: В.А. Висоцька. – Львів: Видавництво Національного університету ”Львівська політехніка”, 2017. – 30 с.

Укладачі

                                      Висоцька В.А., к.т.н., доцент

                           

 

Відповідальний за випуск Литвин В.В., д.т.н., професор

Рецензенти     Верес О.М., к.т.н., доцент

                          Чирун Л.В., к.т.н., доцент

                          Берко А.Ю., д.т.н., професор


Мета роботи: ознайомитись методами Інтернет-маркетингу.

  1. Теоретичні відомості
  2. 1.Інтернет-маркетинг

Відомою технологією управління контентом є Інтернет-маркетинг (англ. Internet marketing, online-маркетинг) з Інтернет-інтеграцією, інформаційним менеджментом, Public Relation, службою роботи з покупцями та продажем у різних сферах [1-3]. Інтернет-маркетинг використовує всі аспекти та основні елементи традиційного маркетингу у поєднанні з новими методами дослідження (наприклад, вірусний маркетинг) та аналізу інформації за допомогою сучасних ІТ [1-3]. Ці методи з можливістю перебувати у відносно постійному контакті з користувачами є ефективними завдяки автоматичному відстеженню статистики, для аналізу якої використовують коефіцієнти окупності інвестицій (англ. Return on Investment, ROI), прибутковості електронного бізнесу (англ. Rate of Return, ROR), ефективності відвідин або конверсію сайту (англ. conversion rate). Основна мета Інтернет-маркетингу – отримання максимального ефекту від потенційної аудиторії сайту з можливістю миттєвого одержання статистики продажів, відвідувань, попиту тощо [1-3].

Інтернет-маркетинг передбачає використання стратегій та напрямів традиційного маркетингу прямого відгуку та спеціальних напрямів дослідження, які застосовують до бізнесу Інтернет-простору (рис. 1, табл. 1). Інтернет-маркетинг – це не лише торгівля контенту, але й інформаційним просторои, ПЗ, бізнес-моделями тощо [1-3]. Компанії Google, Yahoo і MSN підняли на новий рівень і сегментували ринок Інтернет-реклами, пропонуючи електронному бізнесу послуги з локальної реклами. За рахунок автоматизації процесу дослідження аудиторії рентабельність інвестицій зростає, а витрати знижуються. Основні переваги Інтернет-маркетингу: інтерактивність, можливість максимально точного таргетингу (табл. 2-4), можливість постклік-аналізу для максимального підвищення показників конверсії сайту і ROI/ROR Інтернет-реклами [1-3].

Таблиця 1.

Сфери впливу Інтернет-маркетингу

Назва

Результат впливу Інтернет-маркетингу

Музична

індустрія

У музичній індустрії багато споживачів почали купувати і завантажувати музику у форматі MP3 через Інтернет замість того, щоб купувати CD.

Банківська

справа

Онлайн-банкінг є зручним для клієнта, оскільки позбавляє його необхідності відвідувати кожного разу банк або його філії.

Аукціони

Інтернет-аукціони завоювали популярність. Унікальні речі, які раніше можна було знайти на блошиних ринках, тепер продаються на онлайн-аукціонах, таких як eBay тощо. Розвиток аукціонів сильно вплинув на ціни на унікальні та антикварні речі.

Рекламний

ринок

Вплив на рекламну індустрію був і залишається справді величезним. На протязі декількох років обсяг онлайн-реклами нестримно зріс і сягає десятків мільярдів доларів на рік. Рекламодавці розпочинали активно змінювати свої пріоритети, і сьогодні Інтернет-реклама вже займає велику ринкову нішу.

Ринок

портативних

пристроїв

Збільшення обсягів та географії продажу портативних електронних пристроїв (мобільні телефони, плеєри тощо) за рахунок застосування сучасних маркетингових методів просування товару на Інтернет-ринок.

Е-комерція

контенту

Збільшення обсягів та скорочення циклу виробництва/продажу нематеріальних товарів та надання відповідних послуг.

Інтернет-майданчики

Торгівельні онлайн-майданчики вже давно перестали бути дошками оголошень, деякі з них перетворилися на великі корпорації, що надають цілий ряд маркетингових послуг. Зростають і ціни за участь на таких майданчиках (привілейоване членство), не дивлячись на те, що кількість їх збільшується.

а)           б)

Рис. 1. а) Вірусний маркетинг; б) основні напрями Інтернет-маркетингу; в) напрями Інтернет-маркетингу

Конверсія сайту – це відношення кількості відвідувачів сайту, що виконали на ньому цільові дії (приховані/прямі вказівки рекламодавців, продавців, творців комерційного контенту, тобто покупку, реєстрацію, підписку, відвідування певної сторінки сайту, перехід за рекламним посиланням), до загальної кількості відвідувачів сайту [1-3]. Успішна конверсія по-різному трактується продавцями (операція купівлі споживачем, який зацікавився продуктом, натиснувши на відповідний рекламний банер), рекламодавцями або постачальниками контенту (дії, очікувані від відвідувачів, наприклад, реєстрація відвідувачів на сайті, підписка на поштову розсилку, скачування ПЗ).

Таблиця 2.

Основні елементи Інтернет-маркетингу

Назва

Англ.

Визначення

Товар

Product

Об’єкт, який продають за допомогою Інтернету через Web-сайт; має власну ціну та гідну якість, користується попитом, конкурує з аналогічними об’єктами інших Web-сайтів і традиційних магазинів.

Ціна

Price

Контрольований кількісний показник вартості товару з наступними властивостями: на значно нижчий, ніж в звичайному магазині за рахунок економії на витратах; регулярно порівнюваний із цінами на аналогічні конкуруючі товари.

Просу-вання

Promotion

Комплекс методів просування сайту в Інтернеті і товару, який включає величезний арсенал інструментів (пошукове просування, контекстна реклама, банерна реклама, e-mail маркетинг, партнерський (аффіліативний, англ. affіlіate) маркетинг, вірусний маркетинг, прихований маркетинг, інтерактивна реклама, робота з блогами тощо.

Місце

прода-жів

Place

Точка продажів (Web-сайт), де велику роль відіграє графічний дизайн та використовуваність (юзабіліті, англ. Usability – дослівно «зручність користування») сайту, якість опрацювання заявок із сайту, швидкість завантаження, робота з платіжними системами, умови доставляння, робота з клієнтами до, під час і після продажу.

Напрями

марке-тингу

Marketing

Trends

Процеси, спрямовані на створення/збільшення попиту та досягнення цілей електронного бізнесу за допомогою Інтернет-технологій через максимальне задоволення потреб споживачів товару/послуги.

Таблиця 3.

Напрями Інтернет-маркетингу

Назва

Характеристика

Медійна

реклама

(англ. Media advertising)

або банерна

реклама (англ. Banner

advertising)

Ефективний спосіб популяризації (збільшення одсягу відвідувань) та потужний інструмент покращення іміджу власників Web-сайту. Статична/анімована графічна реклама (найчастіше Web-баннер розміром 468×60 пікселів), пов’язана через гіперпосилання із сайтом рекламодавця або сторінкою з додатковою інформацією. Разом із контекстною рекламою є одним із основних форматів реклами в Інтернет. Класичний Web-банер – графічний файл формату GIF, SWF або JPG із статичним/анімованим зображенням. Web-банери також створюють за технологіями Flash або Java, де на відміну від традиційних (растрова графіка) використовують векторну графіку для реалізації анімаційніх та звукових ефектів при невеликому розмірі, що підвищує ефективність банера як рекламного носія.

Постклік-

аналіз (англ.

Post-click

marketing)

Ефективний спосіб підвищення продажів і результатів маркетингу при зосередженні уваги на відвідувачах Web-сайту, які відповідають на діяльність Інтернет-маркетингу (оплата за клік по рекламі, HTML електронної пошти, пошук з метою підвищення конверсії).

Точний таргетинг

(англ. target –

мета)

Рекламний механізм (табл. 4), який виділяє із всієї наявної аудиторії лише ту частину, яка задовольняє заданим критеріям (наприклад, цільову аудиторію), та показує рекламу саме їй.

Контекстна

реклама

(англ. Content-targeted

advertising)

Принцип розміщення реклами, орієнтовану на зміст Інтернет-сторінки або сайту, вручну або автоматично у вигляді банера чи текстового оголошення з тематикою. Одна з найсильніших сторін контекстної реклами – геотаргетинг (англ. Geotargeting), можливість обирати географію показу сторінок. Також застосовується рамкові обмеження по часу показу.

Пошуковий маркетинг

(англ. Search

engine

marketing,

SEM)

Комплекс заходів, спрямований на збільшення відвідуваності з пошукових систем. Раніше під «результатом пошуку» розуміли тільки посилання на відповідні сторінки (зазвичай з лівого боку сторінки), зараз сюди відносять і рекламні оголошення в правій частині сторінки. Більшість технологій пошукового маркетингу не дозволяють досягти цілей реклами: не завжди безпосередньо прямо повідомляють про рекламований товар або послугу; не завжди переслідують мету продажу; за їх допомогою складно підвищити впізнаваність бренду; неможливо вивести новий товар на ринок. Результатів використання будь-якої технології пошукового маркетингу може бути два: залучення користувачів на сайт, причому для кожного окремого випадку характеристики цієї аудиторії відрізняються; поширення інформації про сайт або компанію в пошукових системах.

Оптимізація сайту в соціальних медіа (англ. Social media

оptimization, SMO)

Оптимізація під соціальні медіа, комплекс чисто технічних заходів, спрямованих на перетворення контенту сайту таким чином, щоб його можна було максимально просто використовувати в мережевих спільнотах (форумах, блогах).

Соціальний маркетинг

(англ. Social media marketing, SMM)

Просування або піар будь-чого у соціальних медіа (блоги, форуми, мережеві спільноти).

Прямий

маркетинг

(англ. Direct

marketing)

з використанням

e-mail,

RSS тощо

Вид маркетингової комунікації, в основі якого – пряма особиста комунікація з одержувачем повідомлення (споживачем B2C або клієнтом середовища B2B) з метою побудови взаємовідносин та отримання прибутку. Прямий маркетинг заснований на ставленні до клієнта як до індивідуума, передбачає зворотній зв'язок і не використовує для комунікацій інформаційних посередників. У західному маркетингу прямий маркетинг відносять до заходів BTL (англ. below-the-line, використовують на противагу ATL – прямій рекламі), який об'єднує промо-акції, Direct e-mail, виставки, POS тощо. Директ-маркетинг часто використовує пряму адресну розсилку повідомлень представникам цільової аудиторії за допомогою поштового зв’язку, e-mail, SMS тощо. Прямий маркетинг орієнтований не на цільові групи, а на окремих індивідуумів. Проведення заходів прямого маркетингу вимагає створення бази даних клієнтів – структурованої, постійно поновлюваної свіжою інформацією про фізичних або юридичних осіб і про їх споживчі переваги та потреби, з метою подальшого опрацювання даної інформації та формування пропозиції продукції, яка відповідає їхнім запитам. Бази даних у прямому маркетингу тісно пов'язані з CRM-концепцією управління взаєминами із споживачами або клієнтами, що дозволяє консолідувати всю інформацію про клієнта, а також впорядкувати всі стадії взаємовідносин з клієнтами від маркетингу і продажів до обслуговування після продажу.

Вірусний

маркетинг

(англ. Viral

marketing and viral advertising)

Методичні принципи, що базуються на заохоченні індивідів до передачі маркетингового повідомлення іншим особам, які утворюють потенціал для експоненційного зростання впливу даного повідомлення. Як і віруси, подібні техніки використовують будь-яку сприятливу можливість для збільшення числа переданих повідомлень.

Партизанський

маркетинг

(англ.

Guerrilla

marketing)

Концепція маркетингу, яка спрямована на пошук фірмою/підприємцем своєї маркетингової ніші, відмовою від відкритого конкурування зі своїми потужними конкурентами, концентрації зусиль на відокремлених ділянках «фронту» та використанні нетрадиційних, але ефективних способів реклами та просування своїх товарів/послуг. Партизанському маркетингу властиві гнучкість та мобільність, іноді його називають малобюджетним/маловитратним.

Прицільний

маркетинг (англ. Precision marketing)

Метод росту успішності Інтернет-маркетингу через технологію збереження існуючих клієнтів, крос-продажу (англ. cross-selling) та допродажу (англ. up-selling). Можливість проведення точного або прецизійного аналізу (англ. Precision analysis) поряд з ROI/ROR електронного бізнесу та сonversion rate, що дозволяє миттєво одержувати статистику продажів, попиту тощо. Підкреслює актуальність комерційного контенту, яка досягається безпосередньо через особисті переваги відвідувачів сайту, збирання та аналіз поведінкових і транзакційних даних користувачів.

Таблиця 4.

Види таргетингу

Назва

Визначення

Підбір рекламних

майданчиків

Найбільш популярний вид таргетингу. Здійснюється шляхом підбору рекламних майданчиків так, щоб їх відвідувачі відповідали цільовій аудиторії.

Тематичний таргетинг

Показ тематичної реклами на Web-сайтах, які відповідають цій тематиці.

Орієнтування

за інтересами

Показ реклами (контекстна реклама) у відповідності до інтересів відвідувачів рекламного майданчика.

Географічний таргетинг

(геотаргетинг)

Показ реклами цільовій аудиторії, яка обмежена деяким географічним регіоном, обраним рекламодавцем.

Орієнтування

за часом показу

Дозволяє обмежити показ реклами по часу протягом дня (ранок/вечір, будні/вихідні), тижня, року.

Соціально-демографічний таргетинг

Показ реклами, тематика якої спрямована на певний клас цільової аудиторії, тобто поділ реклами згідно класифікації цільової аудиторії за віком, статтю, доходом, посадою і т. д.

Обмеження кількості

показів одному

користувачеві

Дозволяє регулювати кількість показів рекламного носія одному унікальному користувачеві в процесі його взаємодії з рекламною площадкою. Найчастіше застосовується в банерній рекламі з оплатою за 1000 показів.

Поведінковий  таргетинг

Найперспективніший напрямок на сьогоднішній день. Суть його зводиться до впровадження механізму збору інформації про дії користувача в Інтернет за допомогою cookie-файлів. Інформація збирається у так званих профілях і містить дані про переглянуті сайти, пошукові запити, покупки в Інтернет-магазинах тощо. Одержавши такий профіль, рекламна служба може чітко уявити собі портрет об'єкта, дізнатися про його звички і пристрасті, стати власником контактних даних.

Геопове-

дінковий

таргетинг

Поняття вперше згадано компанією AlterGeo. Суть зводиться до того, що знаючи про переміщення об’єкта (точне місце розташування аж до закладу, в якому знаходиться об’єкт, вміють визначати сучасні гео-соціальні сервіси. Наприклад, AlterGeo.ru) і зупинках («Чекіна» або «check-ins») у деяких точках, можна чітко уявити звички і пристрасті об'єкта. Приклад, якщо об’єкт ходить в пивні, то й пиво напевно його цікавить.

Психоло-

гічний

таргетинг

Також одне із самих перспективних напрямків. На підставі інформації про психологічні якості (психотип, соціотип) видається різна реклама. Теоретичне обгрунтування – соціоніка.

MSB

(Matrix Shop Behaviours)

Новітня технологія, суть якої полягає в наступному: Для кожного замовника, на основі специфіки спілкування його менеджерів з клієнтами, створюється поведінкова матриця, яка містить у собі не тільки стереотипні моделі мислення покупців в цій бізнес-моделі, а й вагові коефіцієнти їх значимості у відсотках. Така деталізація дозволяє оцінювати якість сайту (структура, юзабіліті, дизайн, вміст тексту), не на рівні добре/погано, а на рівні конкретних цифр.

Перебування у постійному контакті з користувачами є ефективним завдяки автоматичному відстеженню статистики, для аналізу якої використовують коефіцієнти окупності інвестицій (англ. Return on Investment, ROI) та прибутковості е-бізнесу (англ. Rate of Return, ROR) і конверсію інформаційного ресурсу (англ. conversion rate). Конверсія або ефективність відвідування інформаційного ресурсу – це відношення кількості відвідувачів інформаційного ресурсу, що виконали на ньому цільові дії (приховані/прямі вказівки рекламодавців, продавців, авторів комерційного контенту, тобто покупку, реєстрацію, підписку, відвідування певної сторінки інформаційного ресурсу, перехід за рекламним посиланням), до загальної кількості відвідувачів інформаційного ресурсу [3]. Успішна конверсія по-різному трактується продавцями або авторами (операція купівлі споживачем, який зацікавився продуктом, натиснувши на відповідний рекламний банер), рекламодавцями або постачальниками контенту (дії, очікувані від відвідувачів, наприклад, реєстрація відвідувачів інформаційного ресурсу, підписка на поштову розсилку, скачування програмного забезпечення). Основні переваги Інтернет-маркетингу: інтерактивність, можливість максимально точного таргетингу, можливість постклік-аналізу для максимального підвищення показників конверсії інформаційного ресурсу і ROI/ROR Інтернет-реклами [1-3]. Мета застосування технологій Інтернет-маркетингу – отримання максимального ефекту від потенційної аудиторії інформаційного ресурсу з можливістю миттєвого одержання статистики продажів, відвідувань, попиту тощо (табл. 5) [1-3].

Таблиця 5.

Основні переваги Інтернет-маркетингу, розроблено за [1-3]

Назва

Визначення

Інтерактивність

(Іnteraction)

Принцип організації системи, при якій мета досягається обміном контенту між елементами системи та навколишнім середовищем.

Пошуковий маркетинг

(Search engine marketing)

Процес збільшення відвідуваності з пошукових систем, формування списків результатів пошуку та рекламних оголошень.

Точний  таргетинг

(Targeted advertising)

Рекламний механізм, що дозволяє виділити зі всієї аудиторії інформаційного ресурсу цільову, яка задовольняє задані критерії для показу їй реклами.

Постклік-аналіз

(Post-click analysis)

Метод Post-click маркетингу, що максимально підвищує результативність і конверсію інформаційного ресурсу та ROI Інтернет-.

Рис. 2. Основні напрями Інтернет-представництва

Пошуковий маркетинг (табл. 6) має такі характерні риси [1-3]: робота з конкретними запитами (ключові слова); зв’язок із пошуком (пошукові системи, пошук по інформаційному ресурсі); збільшення рівня знаходжуваності (англ. Findability) контенту інформаційного ресурсу; аналіз контексту (тематики контенту, інформаційного ресурсу тощо). Використовуваність (англ. Usability – зручність користування) – загальний коефіцієнт зручності об’єкта при використанні; концепція розроблення користувацьких інтерфейсів програмного забезпечення, орієнтована на максимальну психологічну/зорову зручність для користувача; коефіцієнт ефективності виконання дизайну меню і системи навігації по інформаційному ресурсі; зручність і простота використання застосування, дружелюбність і практичність інтерфейсу програмного забезпечення.

Таблиця 6.

Технології пошукового маркетингу, розроблено за [1]

Технологія

Призначення технології пошукового маркетингу

Пошукова реклама

Поширення інформації в пошукових системах шляхом розміщення рекламних оголошень з ключовими словами.

Пошукова оптимізація (Search engine optimization)

Дії зі зміни стану інформаційного ресурсу (просування, розкручування) і елементів зовнішнього середовища для здобуття високих позицій в результатах пошуку.

Контекстна реклама

Розміщення оголошень на тематичних інформаційних ресурсах.

Технологія SEM (рис. 3, а) має характерні риси [1-3].

  • Робота з конкретними запитами (ключові слова).
  • Зв'язок із пошуком (пошукові системи, пошук по Web-сайту).
  • Збільшення рівня знаходжуваності (англ. Findability) контенту Web-сайту (рис. 3, б).
  • Аналіз контексту (тематики рекламного майданчика тощо).

Використовуваність (англ. Usability – зручність користування) –загальний коефіцієнт зручності об’єкта при використанні; концепція розроблення користувацьких інтерфейсів ПЗ, орієнтована на максимальну психологічну/зорову зручність для користувача; коефіцієнт ефективності виконання дизайну меню і система навігації сайту; зручність і простота використання застосування , дружелюбність і практичність інтерфейсу ПЗ. Пошуковий маркетинг не досягає цілей реклами через такі фактори [3]: не завжди прямо повідомляють про рекламований товар; не завжди переслідують мету продажу товару/послуги; за їх допомогою складно підвищити впізнавання бренду; неможливо вивести новий товар/послугу на ринок.

а)б)

Рис. 3. Технології: а)пошукового маркетингу та б) Findability

Результатом використання пошукового маркетингу є [3]:

  1. залучення користувачів на інформаційний ресурс, де для кожного окремого випадку аудиторія відрізняється, тому привертають широку (збільшивши коефіцієнт відвідуваності інформаційного ресурсу) або зацікавлену аудиторію;
  2. поширення контенту про інформаційний ресурс в пошукових системах.

Критерієм вдало обраної стратегії пошукового маркетингу є кількість відвідувачів інформаційного ресурсу та відповідність якості отриманої аудиторії до необхідної. Простим критерієм перевірки популярності інформаційного ресурсу є динаміка кількості зовнішніх посилань на інформаційний ресурс і збільшення згадувань назви товару/послуги або торгівельної марки компанії в Інтернет. Граничний випадок пошукової і контекстної реклами полягає у розміщенні рекламних оголошень в результатах тематичного пошуку по інформаційному ресурсі. Розвиток Інтернет сприяв появі нових технологій пошукового маркетингу для соціальних мереж (англ. Social marketing optimization) та відео (англ. Video search marketing). Відокремлення пошукового маркетингу в окрему самостійну стратегію пов’язано з [1]: продовженням зростання Інтернет-ринку; зростанням ринку контекстної/пошукової реклами; застосуванням пошукової оптимізації [1]; необхідністю оптимальної навігації/серфінгу в просторі контенту, що містить з текстовий/візуальний/анімований/звуковий контент і/або досвід користувачів системи; підтримкою складного процесу життєвого циклу контенту, який він проходить під час управління через різні етапи публікації. Процес проектування та створення СЕКК на основі результатів Інтернет-маркетингу є ітеративним і протікає від аналізу, проектування, розроблення плану до створення прототипу і експериментальних випробувань, починаючи з формування специфікацій, верстки, створення шаблону, формування та контенту розміщення згідно структури інформаційного ресурсу (рис. 2). Концентрують рішення на бізнес-цілях і потребах кінцевих користувачів. На початкових етапах до визначення/розроблення функціональних вимог підключають користувачів за допомогою листів опитування, альтернатив проектування і прототипів різного ступеня готовності. Тобто збирають цінну інформацію, викликаючи у користувачів відчуття безпосередньої участі в процесі проектування та завойовуючи їх довіру.

Відомим методом аналізу текстової інформації є контент-аналіз – стандартна методика дослідження в області суспільних наук (рис. 2, табл. 7-9), предметом якої є аналіз змісту текстових масивів і комунікативної кореспонденції (коментарів, форумів, електронного листування, статей тощо). Поняття контент-аналізу не має однозначного визначення [3], тому системи, побудовані на основі різних підходів, є несумісними. Застосування контент-аналізу тексту в систем електронної контент-комерції дає ряд переваг для спрощення ведення бізнесу та вирішує низьку проблем, що стоять перед учасниками бізнес-процесів, а саме:

Рис. 2. Інтернет-маркетинг для систем електронної контент-комерції

  1. фільтрація контенту користувача на інформаційному ресурсі;
  2. можливість автоматичного створення портрету постійного користувача на основі аналізу його коментарів;
  3. можливість автоматичного створення “портрету” цільової аудиторії на основі аналізу “портретів” постійних користувачів;
  4. скорочення кількості модераторів інформаційного ресурсу в СЕКК;
  5. скорочення часу для розміщення контенту користувача на інформаційному ресурсі із-за автоматичного його опрацювання, а не модераторами;
  6. ліквідація мовного бар’єру із-за автоматичного формування словників постійного користувача та автоматичного перекладу.

Таблиця 7.

Неоднозначні визначення поняття контент-аналізу

Автор

Визначення

Д. Джері, ДЖ. Джері

методика об’єктивного якісного та систематичного дослідження змісту засобів комунікації;

Д. Мангейм, Р. Рич

систематичне кількісне опрацювання, оцінювання та інтерпретація форми і змісту інформаційного джерела;

В. Іванов

якісно-кількісний метод дослідження документів (характеризується об’єктивністю висновків і строгістю процедури) та квантифікаційного опрацювання тексту з подальшою інтерпретацією результатів; предмет дослідження – проблеми соціальної дійсності, які висловлюються і приховуються у документах, та внутрішні закономірності самого об`єкту дослідження;

Б. Краснов

складається із пошуку в тексті визначених змістовних понять (одиниць аналізу), виявлення частоти їх появи та співвідношення із змістом всього документа;

Е. Таршис

техніка дослідження для отримання результатів шляхом аналізу змісту тексту про стан і властивості соціальної дійсності.

Таблиця 8.

Основні складові контент-аналітичного дослідження

Назва

Властивості основних складових контент-аналітичного дослідження

Спостереження

опрацювання масової сукупності текстів, використовуючи при цьому типові соціологічні процедури суцільного/вибіркового спостереження, з дотриманням вимог репрезентативності.

Структурування

припущення структурування, сегментації, розчленування текстів чи виділення із них змістовних інваріантів (повторення в усіх/ряді текстів) в досліджуваній масовій сукупності.

Формалізація

забезпечення однотипності сегментації і виділення інваріантів, застосування високого ступеня формалізації, суворих операційних правил і формальних алгоритмів в аналітичних процедурах.

Реферування

формалізований поділ цілісних текстів чи виділення окремих елементів їх для наступного збору із застосуванням аналітико-синтетичної процедури.

Аналіз

використання методів теорії ймовірності та математичної статистики для опрацювання текстів.

Таблиця 9.

Типи методів контент-аналізу

Назва

Кількісний (змістовний)

Якісний (структурний)

Визначення

дослідження слів, тем та повідомлень, який зосереджується на змісті контенту.

дослідження, в якому досліджують не зміст контенту, а його форму та структуру.

Приклад

в якості першого кроку дослідник має створити словник, в якому кожне спостереження отримає визначення та буде віднесено до відповідної категорії.

визначення періоду часу або обсягу друкованого простору, який приділено темі в тому чи іншому джерелі, або скільки слів або стовпців приділено кожній темі відповідної категорії.

Особливість

перед проведенням аналізу обраних лінґвістичних одиниць, передбачають їх зміст (створення словника) та визначають кожний можливий результат спостереження у відповідності із очікуванням дослідника.

розраховують питомі ваги  кожної теми і категорії (,  – кількість одиниць даної категорії,  – загальна кількість одиниць) та проводиться порівняльний аналіз відповідних тем для подальшого прогнозування подій, процесів.

Більшість визначень контент-аналізу конструктивні, тобто процедурні (табл. 7). Через різні початкові підходи вони породжують різноманітні алгоритми, які часом суперечать один одному [1]. Найбільші сумніви викликає ігнорування ролі контексту (табл. 8). Практичне значення методу дозволяє уникнути багатьох суперечностей. Об’єднання засобів і методів та їх природний відбір шляхом багатократного оцінювання отриманих результатів дають можливість виділення або підтвердження знань і фактичну силу/корисність інструментарію (табл. 9). Контент-аналіз – це кількісно-якісний аналіз масивів тексту для подальшої змістовної інтерпретації отриманих кількісно-якісних закономірностей. Метод полягає у формуванні з різноманіття тексту абстрактної моделі змісту контенту. Його застосовують при аналізі джерел, інваріантних за структурою/змістом у вигляді несистематизованого, безладно організованого тексту [1].

Результат контент-аналізу текстового комерційного контенту використовують при визначенні тональності тексту, дублювання контенту, наявності спаму та виявленні нових подій для визначення тематичних сюжетів текстового контенту.

Контент-аналіз застосовують при дослідженні джерел, інваріантних за структурою/змістом та існуюючих як не систематизований, безладно організований текстовий матеріал [1-3]. Метод контент-аналізу полягає у формуванні з різноманіття текстового матеріалу абстрактної моделі змісту тексту. Є два метода контент-аналізу: кількісний і якісний.

Під час дослідження механізмів породження текстової інформації в [1-3] виявлено, що вибір моделі опису тексту залежить від побудови ймовірнісно-лінґвістичне випробування та організації вибору з тексту окремих його одиниць. Ймовірнісне моделювання текстової інформації та його складових є вступним, підготовчим етапом до опису функцій лінґвістичних одиниць в тексті. Дослідження функціонування мови і мовлення за допомогою ймовірнісного моделювання текстової інформації опирається на методи квантитативної лігвістики, теорії ймовірності, математичної статистики, теорії інформації та комбінаторики. У лінґвістичних дослідженнях, особливо під час реалізації алгоритмів контентного пошуку [6], постійно виникають завдання, пов’язані з прогнозуванням появи в сеґменті заданої довжини певної кількості словоформ/словосполучень певних класів. Ймовірнісне моделювання тексту і складів, словосполучень, граматичних класів дозволяє визначати обсяг вибірки, необхідної для забезпечення із заданою ймовірністю появи хоча б одного разу відповідної лінґвістичної одиниці [1-3]. Кількісні оцінки змістовної інформації в тексті, словах та словосполученнях (рис. 3, а) отримують, спираючись на значення синтаксичної інформації та користуючись ідеєю контекстної обумовленості [1-3].

Під час експерименту із вгадування літер невідомого тексту в роботі [1-3] зауважено, що свої гіпотези про найбільш ймовірнісні продовження тексту учасники експерименту будують, виходячи із двох типів комбінаторних обмежень: комбінаторики фіґур (літер та складів) та комбінаторики знаків (морфем, слів, словосполучень). Експеримент показує, що вже на 4-му або 5-му літерних кроках тексту комбінаторика літер та складів пригнічується обмеженнями, пов’язаними зі сполучуваністю морфем та слів. У міру розгортання тексту на комбінаторику слів нашаровуються обмеження зі сполученням словосполучень та речень, з’являються обмеження, пов’язані з комбінаторикою параграфів, розділів, частин книги або статті. Отже, при вгадуванні літер, що розташовані на достатній відстані від початку тексту, учасник експерименту спирається не на статистичну комбінаторику літер та складів, а на змістовну (лексико-граматичну) побудову тексту. Якщо контент, вилучений із початкової ділянки тексту, виступає як кількісна оцінка дистрибуції (розподілу) та статистики літер, то синтаксична інформація, яка отримується з віддалених від початку тексту ділянок, слугує відображенням змістовної (семантико-прагматичної) інформації. Ці міркування дають змогу запропонувати метод контент-аналізу для кількісного оцінювання змістовної інформації в тексті та його сеґментах.

а)б)

Рис. 3. Механізми а) дослідження та б) формування контенту

При виявленні нових подій з потоку контенту, що послідовно надходить на вхід СЕКК від засобів сканування або контентного роутера та відбирається за тематичним запитом (рис. 3, б), виявляють нові події, описанні в контенті [1-3]. Для них формують сюжетні ланцюжки подібного контенту. Контент, що відображає нові події, є основою кластерів взаємозалежного контенту (табл. 10) [1-3]. Кожен кластер може стати основою формування повноцінного сюжетного ланцюжка.

Таблиця 10.

Процеси виявлення нових подій

Автор

Етапи виявлення нових подій

G. Salton

1. Першому розглянутому контенту ставиться у відповідність перший кластер. Кожен кластер зображається вектором термів (ключових слів), що входять у контент цього кластера. Нормований якимось чином вектор термів є центроїдом. Іноді центроїдом є контент, найближчий за деяким критерієм до вектора термів заданого кластера, що не змінює суті цього алгоритму.

2. Кожен наступний контент порівнюється з центроїдами наявних кластерів (для цього вводиться деяка міра близькості).

3. Якщо контент досить близький до деякого кластера, то він приписується цьому кластерові, після чого відбувається перерахування відповідного центроїда.

4. Якщо контент не близький до наявних кластерів, то відбувається формування нового кластера, якому приписується такий контент.

5. Часовий діапазон розглянутого контенту прийнято називати “вікном спостереження”. Кластери, весь контент яких виходять за межі вікна спостереження, виносяться за рамки розгляду.

У результаті роботи алгоритму кожному новому кластерові, що виникає, відповідає нова подія, відображена в контенті цього кластера.

R. Papka

1. Формуються запити за відомими темами (при цьому використовуються техніки Text Mining – виявлення і вибору понять із контенту).

2. Новий контент, що надходить, порівнюється з наявними запитами.

3. Якщо контент не відповідає запитам, то він асоціюється з новою подією.

4. У систему включається новий запит, що відповідає такому контенту (опціонально).

(Для ознайомлення з повним текстом статті необхідно залогінитись)